PERSBERICHT: Monsterboard, Carerix en DeBroekriem beginnen Opstartbaan.nl

Werkervaringsplaatsen voor afgestudeerden31 maart 2015

Carerix-logo-kleur_200px-emailStichting DeBroekriem, Carerix en Monsterboard starten in april met de site voor Opstartbanen voor werkzoekende afgestudeerden. De drie partners willen met de zogenoemde ‘opstartbaan’ het fenomeen ‘stages voor afgestudeerden’ naar een hoger plan tillen. Ze starten daarom met de site Opstartbaan.nl dat voor alle jongeren en werkgevers toegankelijk is. Het opgezette platform heeft als doel werkgevers en afgestudeerde jongeren samen te brengen middels een werkervaringsplaats.

Werken & Leren

Bij een Opstartbaan werkt een jongere vier dagen en leert een dag. Het jongereninitiatief Stichting DeBroekriem faciliteert het leertraject. De jongere ontvangt een maandelijkse vergoeding op bijstandsniveau, namelijk € 700. De totale kosten voor de werkgever bedragen daarmee € 900 per maand. Een Opstartbaan voldoet verder aan de volgende criteria:

● het leren staat aantoonbaar centraal;
● er is een duidelijk leerplan met beoogde leerdoelen, scholingsmogelijkheden en tussentijdse evaluatiemomenten;
● de werkgever faciliteert het leertraject en vult de noodzakelijke begeleiding aan;
● het gaat om een additionele plaats binnen een organisatie, dus geen plaats die normaliter een werknemer inneemt;
● het gaat om een periode van maximaal 6 maanden;
● en de werkgever verstrekt aan de jongere een passende vergoeding.

Ervaring Loont

Verschillende bedrijven en gemeenten maken al gebruik van regionale werkervaringsplaatsen of stages, waarbij een jongere werkervaring opdoet tegen een vergoeding per maand. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de jongeren betaald werk vindt tijdens of binnen een maand na afronding van deze vorm van stage.

Landelijk Initiatief

De Opstartbaan is landelijk en alle werkgevers en jongeren kunnen hieraan meedoen. Werkgevers kunnen alleen een vacature voor een opstartbaan plaatsen indien zij akkoord gaan met de eerder genoemde voorwaarden. Het plaatsen van de vacature op Opstartbaan.nl is gratis. Vervolgens worden starters gescreend en voorgeselecteerd voor werkgevers. Ook wordt gezorgd voor een standaardcontract.

Initiatiefnemers

Opstartbaan.nl is een initiatief van Stichting De Broekriem, mede mogelijk gemaakt door Monsterboard en Carerix en naar een idee van Sterkteam. Het initiatief zal in april 2015 van start gaan.

Over Monsterboard

Logo_MonsterboardMonsterboard te Amsterdam is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al meer dan 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent. Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan. Meer informatie is te vinden op: info.monsterboard.nl

Over DeBroekriem

Stichting DeBroekriem heeft de ambitie om hoogopgeleide starters en in-between-jobbers te inspireren en in beweging te zetten. Dit doen ze via een activiteitenplatform dat ontmoetingen tussen baanzoekers faciliteert. Maandelijks worden er ruim 50 netwerkbijeenkomsten en sollicitatietrainingen verzorgt. Meer informatie, zie www.debroekriem.nl

Over Carerix

Carerix is sinds 2004 succesvol in het ontwikkelen van specifieke software voor het optimaliseren van het werving & selectie en detacheringsproces. Carerix heeft tot doel haar internationale klanten middels slimme oplossingen een voorsprong te geven in de arbeidsbemiddeling. Hierbij staat een optimale ervaring voor alle betrokkenen centraal. Meer informatie, zie www.carerix.com

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Lara van Kampen (lara@carerix.com).

Lees meer nieuws